2009. május 22., péntek

Ma volt az első nap

abból a kétnapos továbbképzésből, amire még akkor jelentkeztem, amikor azt hittem ( hittük) hogy a honapukák és honanyukák elfogadják az új Polgári Törvénykönyvet. Akkor még azt sem tudtam, hogy ilyen nehézkesen fogok készülni a szóbeli és gyakorlati vizsgámra és arra gondoltam, hogy ez a két napos továbbképzés simán belefér.
Mindenesetre nagyon tanulságos volt ez a mai nap. Először is már nem is emlékszem ( inkább nem akarom ide leírni ) hogy hány éve, hogy nem jártam az Alma Mater folyosóin és még több, hogy egy tanterembe beültem. Légkondi van, és projektor és számítógép és kihangosítás ( bár ez utóbbi maga volt a megtestesült rémálom, mert egyfolytában gerjedt és visított). De ezek csak a külső körülmények voltak, az igazi meglepetés még hátravolt. Vékás professzor, akadémikus, aki a kodifikációs bizottság elnöke volt, elmesélte, hogy micsoda gyalázat történt az új Ptk körül. Ha nem ő mondja, akit 40 éve ismerek, tisztelek és nagyra tartok, talán nem is hiszem el. Nem akarom ugyanis elhinni, hogy az illetékes minisztériumban ilyen sült bolondok és beképzelt barmok ücsörögnek. Történt ugyanis, hogy 98-ban kapták a felkérést az új Ptk kodifikációjára, mondván, hogy a minisztériumnak nincs olyan szakember gárdája, akik egy ilyen feladatot meg tudnának oldani. Vékás prof. által összehozott csapat ezután évekig dolgozott, hogy a koncepciót összeállítsa, amit 2003-ra sikerült véglegesíteniük. Utána további hosszú évekig dolgoztak a törvény szövegén, egyidejúleg írva annak indokolását is, míg 2007-ben sikerült egy úgynevezett nulladik változatot elkészíteni és közreadni. Az volt a terv, hogy ezután jöhet a szakmai és társadalmi vita, észrevételek, amiket a bizottságok megtárgyalnak és ennek megfelelően fogják tovább átdolgozni a tervezetet. Ehelyett a minisztérimban valami főokos vérszemet kapott, közölték, hogy innen kezdve nem tartanak igényt a kodifikációs bizottság munkájára, mert a hátralevő feladatokat a saját apparátusukkal meg tudják oldani! És lőn. Bizonyos részeket kihúztak, bizonyos dolgokat beleírtak, amit lehetett azt összevissza gányolták, majd mikor látták, hogy valami mégsem jó, akkor egyik helyen visszaírták, de a másik helyen elfelejtették. Így következett el 2008 év, amikor benyújtották a javaslatot, jellemző módon azonnal ők maguk ( 3 kormánypárti képviselő aláírása mögé bújva) 300 Háromszáz módosító javaslatot tettek a saját javaslatukhoz!!! aztán még nem jegyeztem meg, hogy hány javaslat készült, most a zárószavazás előtt áll a törvény, és olyan inkoherenciák vannak benne, hogy csak még. ( ugyebár az inkoherencia az kizárólag szakmai hozzá nem értés, törvényszerkesztési analfabetizmusból tud eredni) ezen kívül koncepcionális változásokat is végrehajtottak, noha a koncepció elfogadásához kormányhatározat kellett, így gondolom a változáshoz is.
Pld. megszűnik a nagykorú személy cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezhetősége, vagyis a jelenlegi elgondolás szerint ma kis hazánkban aki nagykorú, az egyben cselekvőképes is. Alapelv lesz az igazságosság és a méltányosság, mint irányadó szempont, noha nem is kell jogásznak lenni ahhoz, hogy az ember tudja, hogy ami az egyik félnek méltányos, az a másik félnek nem lehet az, továbbá valami vagy igazságos, vagy méltányos, egyszerre ez nem mehet.
De nem sorolom, mert most még csak a személyi, dologi és kártérítési felelősségi részen vagyunk túl.
Tanulságos nap volt a mai. Elfáradtam, már elszoktam attól, hogy egész napot az iskolapadban üljek és nagyon nyomasztó volt hallani sorban az előadókat, akik nem tehettek mást, mint amit tettek, vagyis kritikát gyakoroltak. Hogy mi lesz az alkalmazás során?? szívni fog az egész ország, mint a torkosborz. Jövő pénteken folyt.köv a családi joggal és a szerződések jogával.

8 megjegyzés:

bluemoon írta...

Az a baj, hogy nem az a cél, higy működjön,hanem az, hogy lehessen a zavarosban halászni. Ha minden érthető lenne, akkor azt az egyszerű irástudó állampolgár is megértené, és el tudná intézni. És akkor hova tennék azt a sok elvtársi jogászt, aki kikerült az államigazgatásból, meg azt a sok jogtanácsost, akinek a vállalatát megszüntették,(akik miatt elszabadították az ügyvédi pályát, hogy most már csak az nem lesz ügyvéd, aki nem akar) meg hov lenne az a rengeteg joghallgató, akiket évről évre jogásszá képeznek ki?
Hidd csak el, hogy oka van mindennek.

De remélem legalább a profnak megvan még az eredeti változat, hátha jön egy újabb parlament aki maj előveszi, és azt szavazza meg.

Ha meg nem, akkor megyek, tanulok valami egyszerű kétkezi szakmát
( ötleteket szivesen elfogadok) és elköltözök Juan Grandéra.

Ugyanitt frissen varratott nehéz-selyem talár eladó.

Lina írta...

Teljes mértékig egyetértek veled abban, hogy itt a minél rosszabb ( egyeseknek ) annál jobb ( másoknak) elv működik. Pld. a haszonélvezeti jog, amely alapítható lesz jogi személy által társasági jogi részesedésre, továbbá átruházható lesz, nyilvánvaló, hogy pontosan azt a célt szolgálja, hogy ezzel a módszerrel az összes egyéb társasági jogi korlátot kényelmesen ki lehessen kerülni.
A professzort felkérték, hogy " fésülje" át a végleges szöveget, mire ő javasolta nekik, hogy inkább hajítsák az egészet a szemétbe. Szarvas hibák tömkelegével mást nem nagyon lehet kezdeni. És mégegyszer mondom, hogy ezek nem ilyen szándékos " hibák" mint a haszonélvezeti jog, hanem kohéziós hibák, amikor nem tudja a bal kéz, hogy mit csinál a jobb.
Titokban én is abban reménykedem, hogy ha végetér ez az ámokfutás, akkor még a hatálybalépés előtt mód lesz arra, hogy az eredeti tervek szerint kijavítsák a hibákat. Addig még ne add el a talárodat.

bluemoon írta...

Na jó ,de mikor lesz az az addig? Nem sokat akarok én már várni, mert elegem van...

bluemoon írta...

délután elolvastam http://irm.gov.hu/download/ptk-zaroszavazas_elotti_javaslat-2009.aprilis.pdf/ptk-zaroszavazas_elotti_javaslat-2009.aprilis.pdf
egészen a negyedik könyvig, és Commandantét szórakoztattam mindenféle részletekkel, és kiabáltam, hogy milyen hülyék gyülekezete hozta ezt itt össze. Az első 130 oldalban a legtöbbször leírt szó a méltányosság. Minden főszabály alól méltányosságból kivételt enged. Na innentől szabadult el a teljes jogbizonytalanság, ugyanis a méltányosság megfoghatatlan, számonkérhetetlen, és utolérhetetlen. A teljes bírói önkénynek ad teret, hiszen a mérlegelés alapján hozott ítélet nem is támadható sikerrel másodfokon.
Ugyhogy jaj a jogkereső közönségnek...

Lina írta...

Azért az a rendelkezés se kutyuli ott mindjárt az elején 1:2.§ (1)bek. hogyaszongya a törvényt a Magyar Köztársaság alkotmányával valamint gazdasági és társadalmirendjével összhangban kell értelmezni. És a többi törvényt nem? vagy mi van?????? mi ez a baromság? és majd ítéletekben az alkotmányra fognak hivatkozni? szerződéses jogvitákban???
És mit szólsz ahhoz, hogy családjogi ügyekben majd nem lehet jognyilatkozatot pótolni, ami mondjuk egy házasságkötésnél értelemszerű, de a házassági vagyonjogi kérdéseken miért nem? és mit szólsz az újfajta cselekvőképességhez? csúúúúcsállatság.
De nem rossz a bizalmi alapokon előre kijelölhető támogató döntéshozó intézménye sem. és sorolhatnám, de minek.

bluemoon írta...

És persze meg kell duplázni a gyámhivatalok létszámát, és roppant érdekes lesz, amikor a jogi végzettséget nélkülöző ügyintéző majd dönt ezekben a kérdésekben. Most is kifog rajtuk a kapcsolattartási ügyekben való döntés, pedig az nem olyan bonyolult..
Most majd járkálhatunk gyámhivatali tárgyalásokra is.
Már alig várom...
Meg a cselekvőképesség korlátozását bizonyos ügyekre ügycsoportokra vonatkozóan...
Mikre fogják a korlátozást kiadni, ki fogja azt nyílvántartani, és hogy lehet ellenőrízni, betekinteni?
Meg a házassági vagyonjogi szerződés, amit be kell küldeni egy központi nyilvántartóba, de felvilágosítást a szerződésről csak a házasfelek engedélye alapján adnak ki. Akkor minek nyilvántartást vezetni, ha annak tartalma nem hozzáférhető?
És a lakáshasználat kérdése a bejegyzett élettársi kapcsolat megszűnése után? Bérlői státuszban kizárólagos lakáshasználtot kap a különvagyoni lakásban a volt élettárs, ha vele van a közös gyerek? És ha bérlői státuszban lesz, akkor bérleti díjat kell fizetnie. Hát akkor meg akárhol máshol is lakhatna... Ááááá zavaros, átgondolatlan , vérehajthatatlan.
És a szerzdősek jogát még nem is néztem...

bluemoon írta...

Én egyetértek azzal, hogy Sólyom László nem ért egyet. :)) Milyen jó dolog is az, ha egy döntéshozó ért ahhoz, amiben döntenie kell.

Lina írta...

Nagyon bíztam abban, hogy az Elnök Úr nem fogja a nevét adni ehhez a rémálomhoz, és mondhatom, hogy annak ellenére, hogy már a " partvonalon kívül" vagyok, nagy kő esett le a szívemről.